Status Minor - Dialog (Lion Music)

Betyg 7.5

Artrock review

Progressiv melodisk metal från ett av våra grannländer, denna gången Finland. Ett land som gett ifrån sig en hel del intressant musik enligt undertecknad men vad jag minns inget inom denna genre? Detta är en debut och en ganska stark sådan vill jag tillägga. "Dialog" innehåller åtta spår där titellåten varar strax över femton minuter, inte helt ovanligt inom genren men desto mer angenämt. Status Minor bildades 2002 och har tidigare släppt två Ep-skivor. Textmässigt så handlar det om människors känslor vilket bandet lyckas framföra till min fulla belåtenhet. Likheter tycker jag mig bland annat höra till Masterplan med den ibland uppdykande raspigheten som sångaren "Markku Kuikka" har. Stundtals kan vi även dra en del paralleller till Evegrey och även små glimtar av Cloudscape. Samtliga låtar håller hög standard, killarna byter också om och visar upp sina talanger. Ljudet är gott, en lagom skön dist och en smarrigt snärtig virvel, samt en mysigt molande/distinkt keyboard precis när det behövs. Vad jag däremot saknar är att samtliga cymbaler, hi-hat osv. borde framhävas mera. Dom har tendenser att ibland nästan försvinna helt och hållet. En redig crash bör också höras mer men den dör av på tok för fort. Detta är egentligen det enda jag har att anmärka på. I övrigt så är det en riktigt trevlig bekantskap, framförallt den något lugnare ?Masquerade? samt den längre och mest progressiva spåret ?Dialog?. Gott jobbat gossar och en extra eloge till ?Markku Kuikka? som kan trycka på när det behövs och ge den där extra lilla rysningen.

Niklas Johansson