Status Minor - Dialog (Lion Music)

Rating:

Debuten til dette bandet fra Tampare i Finland som her kommer opp med seks spor på rundt fem minutter, og et siste spor på over femten minutter! Melodisk progmetall på agendaen og Markku Kuikka som er en vokalist som opererer i et noe mørkere toneleie slik at det sånn sett er et lite skritt bort fra kollegene. Lyrikken tar for seg menneskenes følelser og stemninger, problemene med samhandling og kommunikasjon, og er faktisk en tanke imponerende. Som følge til dette scenarioet rader Staus Minor opp nokså mørke musikalske tablåer og distinkte keyboards settes inn i akkurat passe mengde og til rett tidspunkt. Skiva mest progressive spor er utvilsomt tittellåten ?Dialog? som har rett så mye spennende i sitt sortiment, med sin heller følelsesbetonte musikk og med mange uventede vendinger. Honnør til Status Minor for viljen til å trø litt utenfor sjangerens til dels strikse begrensninger. Bandet har på ?Dialog? hyret inn skuespillere til å fremføre stemmene for og ytterlige tilføre den rette stemningen! Supert og kreativt gjort. En dypt fascinerende, potent og original vri, og vi kunne virkelig ønske at Status Minor kom opp med mer av slike utflukter. Låten er faktisk så bra at den alene er verdt inngangspengene. De øvrige låtene er ok, men når aldri opp til ?Dialog?, men ?Masquerade? er likevel en som hever seg en tanke fra de andre, selv om den er skivas roligste låt. Nevnte Kuikkahar en meget god stemme som står bra til musikken, men også de resterende musikerne er høyst kompetente og gjør at skiva høres ut som alt annet enn et amatørparty. Status Minor har visse fellestrekk med Masterplan, Cloudscape og Evergey, og har her tatt et flott skritt mot noe som kan bli riktig så hørbart neste gang. Antakeligvis vil de som liker band som Vanden Plas, Mind`s Eye og Seventh Wonder også trykke Status Minor til sitt bryst.