Status Minor - Dialog (Lion Music)

Betyg: ***/5

Status Minor __Dialog ___Att ge sig på att recensera band inom den progressiva metallen idag är lite som att följa en standardmall när man väljer hur man beskriver bandet i fråga och finska Status Minor är inget undantag tyvärr. Dessa debutanter har onekligen Dream Theater som förebilder men med tanke på den farten som oftast sparkas igång så finns säkerligen en och annan Symphony X-platta i deras gemensamma samling. Men trots att det finns likheter med andra och större akter i genren så går det inte att undvika bandets egna lilla touch som för tankarna till både Vanden Plas och Evergrey. Se! Där är jämförelserna igen. Hursomhelst så har bandet lyckats pilla in lite av det finska vemodet utan att för den skull bli för dystra och överlag låter det rätt så finskt om bandet vilket förmodligen bara är till en fördel. _Grabbarna är väldigt duktiga på att hantera sina instrument och tillsammans har dom slängt ihop ett gäng låtar som rör sig ledigt mellan de olika progressiva metallvärldarna med både snabba power metal-osande stycken till mer utsvävande Dream Theater-partier som resultat. Ta det femton minuter långa titelspåret tillexempel som innehåller det mesta man kan önska inom denna genre. Addera sångare Markku Kuikkas lite småmörka men ändå klara och kraftfulla stämma till allt detta så har du ett högkvalitativt band inom den progressiva metallen. _Tyvärr lider Status Minor lite av samma sak som dom flesta andra banden inom genren och det är att det efter ett tag låter likadant låt för låt och endast vissa partier sticker ut. Tyvärr är det så att band som Dream Theater och Symphony X har satt ribban så förbannat högt så skall man överraskas eller knockas av ett band inom genren idag så krävs det smärre underverk. Status Minor är helt klart ett kompetent band med framtiden för sig men, som sagt, det blir lite väl trist i längden. ___Betyg: ***/5 __Ulf Classon